Érdekességek a világban

Érdekességek a világban

Senki sem beszél róla, pedig kellene: Szex utáni depresszió

2021. február 21. - Tünde blog

Senki sem beszél róla, pedig kellene: Szex utáni depresszió

Sokkal több párt érint, mint ahányan bevallják. Pedig nem szégyen. Nem az a legnagyobb baj, ha fennáll a jelenség, hanem az, ha nem foglalkoznak vele. Ugyanis egyáltalán nem egészséges, hogy valaki szeretkezés után depressziót érez.

A szexnek egy csodálatos, lélekemelő tevékenységnek kellene lennie. Boldogságot kellene okoznia mindkét félnek. De mi a helyzet akkor, amikor szex után a jól eső testi és lelki kielégültség érzete helyett a depresszió uralkodik el az emberen?

 

Sokáig szenvedett ettől Eszter, aki több éven át titkolta az érzéseit, partnere, Márk elől. Már együtt voltak egy éve, amikor egyszer csak azt vette észre magán, hogy a szeretkezés után szabályosan letargiába esett. Boldogtalan lett, mint akinek az élettől is elment a kedve. Azt hitte többé nem fordul elő, de tévedett. Egyre többször ismétlődött meg a jelenség. Néha percekig, máskor órákon át tartott a levertsége. Így mesélt róla a saját szavaival:

„Kielégítetlenül feküdtem az ágyban. Pedig az a vicc, hogy sokszor még orgazmusom is volt, mégis boldogtalan, megkeseredett voltam. Hatalmas ürességérzet volt bennem. Teljesen érzelemmentes lettem. Hol szorongást, nyugtalanságot éreztem és hol pedig szerettem volna kifutni az ágyból és az egész világból. Máskor pedig eluralkodott rajtam a közöny, az sem érdekelt volna, ha ott helyben meghalok. Egyedül akartam lenni és undorodtam a párom érintésétől.

 

Másfél éven át szenvedtem ettől az érzéstől. Odáig fajult, hogy szex után kimenekültem az ágyból és nem bírtam elviselni a párom közelségét, akinek persze feltűnt a dolog, de sokáig képes voltam a szemébe hazudni és mindig ráfogtam valamire a rossz kedvemet vagy egyszerűen letagadtam. Ám egyszer rögtön az együttlét után elsírtam magamat és akkor bevallottam neki, mi történik velem. Mindketten nagyon megvoltunk rémülve.”

 

Eszter egyáltalán nem tudta megindokolni, miért érzi, amit, Márk viszont magára vette, hogy biztos ő tehet róla. Ő csinál valamit rosszul vagy talán Eszter nem is szereti. Egy jó darabig nem is szeretkeztek. Eszternek kedve sem volt hozzá, Márk pedig nem mert kísérletezni, mert félt attól, hogy mindkettőjüknek csalódást okoz. Lassan eltávolodtak egymástól, mert nem tudták, hogyan kellene kezelni a helyzetet. Próbáltak róla beszélni, de mindketten zavarban voltak, Márk pedig sokszor dühöt érzett a tehetetlensége miatt, mert szeretett volna segíteni a kedvesének, ám nem tudott.

 

Végül arra bíztatta Esztert, hogy keressenek fel egy szakembert. Ezt pedig nagyon jól tette, mert ilyen esetben nincs is más megoldás! A szexuálpszichológus pedig elmondta, hogy ez bizony gyakori jelenség, főleg nők körében. (PCD) a jelenség neve és a kutatások szerint majdnem minden második nő szenved tőle.

 

Az okai között szerepelhet a gyerekkori vagy párkapcsolati abúzus, a nemi erőszak, férfiak esetén pedig a merevedési problémák is kiválthatják. De összefüggéseket találtak a depresszió, a szorongás és az emocionális abúzus között is. Egyes kutatások szerint a  hormonháztartás zavarában keresendő a válasz. A posztkoitális depresszióban szenvedőkben orgazmus során kevesebb hormon szabadul fel, mint például az endorfin. Így hiába adott minden fizikailag, nem következik be az a felszabadító, mámorító érzés.

 

Összességében nézve, a szexuálpszichológus megnyugtatta őket, hogy nem a rossz kapcsolatuk eredménye a szex utáni depresszió. Sőt, Eszter esetén is kiderült, hogy alap depresszióval és szorongással küzdött, ami csak fokozta a szex utáni depressziót.

 

Hónapokon át elmaradt közöttük a szex, de Márk türelmes és megértő volt. Teljes vállszélességgel támogatta Esztert. Szép lassan újra közel kerültek egymáshoz. Sokkal több minőségi figyelmet szenteltek egymásnak, nagyobb helyet kapott az életükben a csókolózás, az ölelkezés és a simogatás. Türelmesen kivárta, amíg Eszter kezdeményezi az együttlétet, amire meg is érte várni. A tanácsadás, a terápia és a megfelelő támogatásnak köszönhetően néhány hónap alatt megszabadult Eszter a posztkoitális depressziójától. Nem minden egyes alkalom volt tökéletes kezdetben, de lassacskán elmúlt a kínzó, szex után fellépő depresszió.

 

Az ő sikertörténetük a jó példa arra, hogy a problémákról mindenképpen beszélni kell és hogy egyáltalán nem szégyen szakértő segítségét kérni. A kommunikáció és a bátorság a titka annak többek között, hogy a posztkoitális depressziós nem tette tönkre a kapcsolatukat.

A bejegyzés trackback címe:

https://fontossag.blog.hu/api/trackback/id/tr5516434682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása